Sesungguhnya
kehidupan di dunia hanyalah seperti suatu perjalanan,manusia yang beriman
ibarat seorang musafir yang setiap hari akan menempuh suatu jarak perjalanan
yang tertentu, tahun demi tahun,bulan demi bulan, jam demi jam dan detik demi
detik yang akan membawanya sampai kepada destinasi yang ingin dituju, begitulah
diibaratkan dunia seperti suatu perjalanan.Bagi orang-orang yang beriman
destinasi mereka yang terakhir di dunia ini adalah perjumpaan mereka dengan
Allah Ta`ala.Allah Ta`ala menceritakan marhalah[1] perjalanan manusia di
dunia ini di dalam Al-Quran:
“Dan Allah yang menciptakan kamu
(dari tiada kepada ada); kemudian Dia mematikan kamu; (maka ada di antara kamu yang
disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada
peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia
tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui, lagi Maha Kuasa.” [ An-Nahl:70]
Firman
Allah Ta`ala:
“Dan Allah menciptakan kamu dari
tanah, kemudian dari (setitis) air benih, kemudian Ia menjadikan kamu
berpasangan (lelaki dan perempuan). Dan tiada mengandung seseorang perempuan
(juga seekor betina), dan tidak pula satu-satunya melahirkan (anak yang dikandungnya)
melainkan dengan keadaan yang diketahui Allah. Dan tidak diberikan seseorang
berumur panjang, juga tidak dijadikan seseorang pendek umurnya, melainkan ada
kadarnya di dalam Kitab Ilahi. Sesungguhnya yang demikian itu
mudah sahaja kepada Allah.” [ Faathiir:11]
Kematian
merupakan sesuatu yang pasti dan akan dihadapi oleh semua jiwa, dan ia adalah
satu ketetapan daripada ketetapan Allah Ta`ala ke atas setiap yang
bernyawa,Firman Allah Ta`ala:
“Tiap-tiap yang bernyawa akan
merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan
disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan
dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa)
kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya)
tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” [ Ali-Imraan:185]
Kematian
juga adalah sesuatu yang tidak diketahui masa, detik dan saatnya,tidak mengira
masa, tempat dan usia, ia hanya diketahui hanya oleh Allah Ta`ala, firman Allah
Ta`ala:
“Di mana jua kamu berada, maut
akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam
benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan
(kemewahan hidup), mereka berkata: “Ini adalah dari sisi Allah”, dan kalau pula
mereka ditimpa bencana, mereka berkata:” Ini adalah dari (sesuatu nahas) yang
ada padamu”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Semuanya itu (kebaikan dan bencana)
adalah (berpunca) dari sisi Allah”. Maka apakah yang menyebabkan kaum itu
hampir-hampir tidak memahami perkataan (nasihat dan pengajaran)?”
[
An-Nisa`:78]
Alam Barzakh dan Fitnah Kubur
Di
antara perhentian yang pasti dilalui oleh kita ialah alam barzakh, setiap kita
akan diuji di dalam kubur dengan pertanyaan dari dua malaikat iaitulah Mungkar
dan Nakir ,hal ini dijelaskan di dalam firman Allah Ta`ala:
“Allah menetapkan (pendirian)
orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia
dan akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri
mereka sendiri); dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya.”. [ Ibrahim:27]
Ayat
ini dijelaskan lagi dengan As-Sunnah,yaitu hadith yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan
Muslim daripada Al-Bara` bin `Adzib radiallahu`anhuma daripada Nabi
sallallahu`alaihiwasallam
Bersabda:
إِذَا أُقْعِدَ المُؤْمِنُ فِي قَبْرِهِ أُتِيَ، ثُمَّ شَهِدَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، فَذَلِكَ قَوْلُهُ: {يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالقَوْلِ الثَّابِتِ} [إبراهيم: 27] “
Jika didudukkan seorang mukmin di dalam kuburnya dia akan
didatangi (dua malaikat yang akan bertanya) kemudian dia bersaksi bahawasanya
tidak ada tuhan yang berhak disembah dengan benar melainkan Allah dan Muhammad
itu Rasulullah, maka itulah ; “Allah
menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap
teguh..” [2]
Dalam
riwayat Imam
Muslim dengan tambahan:
فَيُقَالُ لَهُ: مَنْ رَبُّكَ؟ فَيَقُولُ: رَبِّيَ اللهُ، وَنَبِيِّي مُحَمَّدٌ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَجَلَّ: {يُثَبِّتُ اللهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا، وَفِي الْآخِرَةِ}
Maka akan dikatakan kepadanya: “ Siapakah Tuhan kamu?, lalu dia
menjawab: Tuhanku ialah Allah, dan Nabiku ialah Muhammad Sallallahu`alaihiwasallam,
maka itulah (tafsiran) bagi firman Allah `Azza wa Jalla: “Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang
beriman dengan kalimah yang tetap teguh..”[3]
Kalimah
yang teguh sebagaimana yang ditafsirkan oleh Nabi sallallahu`alaihiwasallam
adalah kalimah tauhid yang tetap teguh di dalam hati seorang beriman dengan
disertai hujjah dan dalil ketika di dunia dia berpegang teguh
dengannya[4] dan di akhirat dia akan diteguhkan dengan kalimah tersebut.
Adapun
orang-orang yang zalim[5] adalah
mereka yang syak dan ragu-ragu dengan kalimah tauhid, maka disifatkan di dalam
hadith mereka tidak akan dapat menjawab soalan dua malaikat malah mereka
menjawab dengan jawaban yang penuh keraguan dan hanya mengikut apa yang disebut
oleh kebanyakan manusia itulah mereka yang hanya bertaqlid ( mengikut membuta-tuli )
dalam masalah akidah dan agama mereka,mereka juga adalah orang-orang yang
kejahatan mereka melebihi kebaikan mereka. Maka sebagaimana dalam hadith mereka
akan diazab di dalam kubur sehinggalah jeritan suara mereka akan didengari oleh
setiap makhluk kecuali manusia[6]
Begitulah
antara marhalah yang akan dilalui oleh kita sebagai seorang musafir di dunia
ini kerana selepas kita dimatikan dan melalui ujian di dalam kubur kita akan
dibangkitkan dan akan dihimpunkan di padang mahsyar [7]akan dibentangkan
catatan amalan kita seterusnya akan dihisab dan ditimbang amalan-amalan kita.
Pengajaran Dan Ibrah Daripada
Kematian.
Antara
persediaan,pengajaran serta ibrah yang boleh kita ambil dari kematian.
1) Mengukuhkan
Akidah Tauhid dan membersihkannya daripada kesyirikan dan perkara-perkara yang
boleh membatalkan atau mengurangkan kesempurnaannya,dengan mempelajari akidah
yang shahih bersesuaian dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jama`ah berdasarkan
Manhaj Salafussoleh.Oleh sebab itulah Nabi sallallahu`alaihiwasallam memberikan
khabar gembira dengan sabdanya:
أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنِّي رَسُولُ اللَّهِ لَا يَلْقَى اللَّهَ بِهِمَا عَبْدٌ غَيْرَ شَاكٍّ فِيهِمَا إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ
Aku bersaksi bahawa tiada
Tuhan(Ilah) yang berhak disembah melainkan Allah dan aku adalah utusan Allah.Tidaklah
seorang hamba bertemu dengan Allah sambil membawa dua kalimah syahadah tersebut
dengan tanpa keraguan kecuali pasti dia akan masuk syurga.[8]
Inilah
juga hikmah mengapa Nabi sallallahu`alaihiwasallam memerintahkan agar dijarkan
kalimah Tauhid[9] ketika seseorang sedang nazak dan di ambang kematian
sebagaimana perintah Nabi sallallahu`alaihiwasallam:
لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ
Ajarkanlah
orang-orang yang hampir meninggal dikalangan kamu dengan kalimah tiada ilah
yang berhak disembah dengan benar melainkan Allah.[10]
2) Mempertingkatkan
keimanan dan amal soleh kita kerana hanya dengan iman dan amal soleh yang benar
akan menyelamatkan kita daripada azab kubur dan azab di akhirat kelak. Ingatlah
kata-kata ulama` salaf :
الأرض لا تقدّس شخصا
Bumi
(yang suci ) tidak akan menyucikan seseorang.
Maka
janganlah kita berbangga jika kita belajar di tempat yang baik dan suci kerana
hal itu bukanlah jaminan bagi kita untuk selamat daripada azab Allah Ta`ala,
khususnya bagi sahabat-sahabat yang belajar di Madinah An-Nabawiyyah,
tanggungjawab kita sangat berat dan kita juga boleh mendapat kelebihan belajar
disini jika kita menggunakan nikmat ini sebaiknya begitu juga kita diancam
dengan ancaman yang berlipat kali ganda jika amalan dan perilaku kita
sebaliknya, sabda Nabi sallallahu`alaihiwasallam:
المَدِينَةُ حَرَامٌ مَا بَيْنَ عَائِرٍ إِلَى كَذَا، فَمَنْ أَحْدَثَ حَدَثًا أَوْ آوَى مُحْدِثًا فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالمَلاَئِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
Al-Madinah
ini adalah haram di antara bukit Aa`ir hingga di sini( bukit thaur), sesiapa
yang melakukan maksiat atau bid`ah ataupun membela pelaku maksiat dan pelaku
bid`ah maka ke atasnya laknat Allah, malaikat, dan manusia keseluruhannya.[11]
3) Melaksanakan
As-Sunnah dan menjauhi daripada sebarang bentuk penyelewengan baik berupa
kesyirikan dan bid`ah.
Sikap
kita apabila menerima berita kematian sama ada keluarga kita,anak-anak mahupun
sahabat handai bukan semata-mata hanya menitiskan air mata tanda simpati dan
sedih di atas kehilangan orang yang kita sayangi, apa yang Nabi
sallallahu`alaihiwasallam dan para sahabat tunjukkan adalah kita mendoakan
mereka dengan kebaikan,melaksanakan hak-hak mereka seperti melangsaikan hutang
mereka, menguruskan jenazah dan solat, menjaga adab menjauhi perkara-perkara
yang dilarang seperti ratapan dan na`yu[12] begitu juga menjauhi daripada
melakukan tahlilan dan perkara-perkara yang bid`ah (direka-reka dalam agama) .
Perkara
yang direka-reka yang tidak ada dalil dan sandarannya di dalam agama adalah
sesuatu yang akan meghalangi kita di akhirat kelak dari meminum air dari telaga
Nabi Sallallahu`alaihiwasallam , sebagaimana diriwayatkan daripada Sahl bin
Sa`ad Radiallahu`anhu daripada Nabi sallallahu`alaihiwasallam bersabda:
إِنِّي فَرَطُكُمْ عَلَى الْحَوْضِ مَنْ مَرَّ عَلَيَّ شَرِبَ وَمَنْ شَرِبَ لَمْ يَظْمَأْ أَبَدًا لَيَرِدَنَّ عَلَيَّ أَقْوَامٌ أَعْرِفُهُمْ وَيَعْرِفُونِي ثُمَّ يُحَالُ بَيْنِي وَبَيْنَهُمْفَأَقُولُ إِنَّهُمْ مِنِّي فَيُقَالُ إِنَّكَ لَا تَدْرِي مَا أَحْدَثُوا بَعْدَ
Rasulullah
sallallahu`alaihiwasallam bersabda:
‘Sesungguhnya
aku akan mendahului kamu di Hawd(telaga di mahsyar). Sesiapa yang melintasiku
akan minum daripadanya dan tidak akan dahaga selama-lamanya. Segolongan manusia
yang akan aku kenali, dan akan mengenali aku, akan datang menghampiriku. Akan
tetapi suatu tembok akan muncul antara aku dengan mereka. Aku akan berkata:
“Mereka adalah umatku”. Maka akan dikatakan kepadaku: “Kamu tidak tahu apakah
rekaan-rekaan dalam agama yang mereka perkenalkan selepas peninggalanmu”[13]
4) Tidak
tertipu dengan kesenangan dunia dan nikmat yang Allah kurniakan perlulah
disyukuri dan digunakan dengan sebaiknya.
Kekayaan,pangkat,pengaruh,jawatan
dan sebagainya adalah tidak kekal dan bermanfaat,yang bermanfaat hanyalah hati
yang sejahtera.
Firman
Allah Ta`ala:
“Hari yang padanya harta benda
dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun,
“Kecuali orang-orang yang datang
mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit
munafik); [ As-Syu`ara`: 88-89]
Abu
Uthman An-Naisaburi rahimahullah menafsirkan hati yang sejahtera dalam ayat
tersebut bermaksud hati yang selamat daripada bid`ah dan tenang dengan
As-Sunnah. [14]
Itulah
antara bekal-bekal yang perlu kita sediakan agar kita selamat dalam perjalanan
kita menuju ke destinasi yang terakhir dan kita tidak tahu bila pula masa kita
untuk dijemput ke sana.
Ditulis
oleh:
Faqir
ila Allah Jalla wa `Ala,
Muhammad
Fashan bin Ahmad Ziadi
13
Jamadil Ula 1432H
17
April 2011
Universiti
Islam Madinah An-Nabawiyyah.
[1] Marhalah
ini terbahagi kepada tiga iaitulah alam dunia(dunia), Darul Barzakh( negeri
barzakh), dan darul Akhirah (negeri akhirat) sila rujuk Syarh Aqidah
Al-Waasitiyyah Syeikh Soleh Fauzan, m/s: 193
[2] HR
Bukhari no: 1369, Kitab Al-Jana`iz Bab pada menjelaskan azab kubur.
[3] HR
Muslim no: 2871
[4] Hal
ini menjadi isyarat kepada betapa tingginya kedudukan tauhid dan betapa
pentingnya kaum muslimin hari ini perlu kembali kepada akidah yang shahih dan
menjauhi perkara-perkara yang boleh membatalkannya atau mengurangkan
kesempurnaan tauhid seperti syirik,khurafat dan perkara-perkara bid`ah.
[5] Zalim
di sini bermaksud mereka yang melakukan kesyirikan kerana syirik adalah
kezaliman yang paling besar.sila rujuk surah Luqman ayat 13.
[6] Syarh
Al-Aqidah Al-Wasitiyyah, Syeikh Soleh Fauzan m/s:91
[7] Silalah
merujuk kitab-kitab Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah pada menjelaskan hal-ehwal
dan keadaan ketika di padang mahsyar,begitu juga merujuk hadith-hadith Nabi
sallallahu`alaihiwasallam yang boleh menambahkan keimanan dan meningkatkan
motivasi kita untuk lebih bersedia.
[8] HR
Muslim no:126
[9] Ianya
juga adalah Kunci Syurga sila rujuk artikel berikut:
[10] HR
Muslim no:916
[11] HR
Bukhari no: 3179
[12] Dibenci
melakukan al-Na’yu t’hdp mayat sprti Na’yu Jahiliah iaitu dgn menyebut
kebanggaan mayat dan kesan-kesannya, dan mengelilingi manusia utk menyebarkan
perkara-perkara ini”- Al-Muktamad fi al-Fiqh al-Syafii, 1/634
Begitu
juga dimakruhkan (dibenci) menyatakan kesedihan terhadap mayat dengan menyebut
nenek moyangnya, kehebatannya, dan perbuatan-perbuatannya, adapun yg wajarnya adalah
memohon keampunan untuknya”. –Al-Majmu` Syarh Al-Muhazzab, al-Imam Nawawi
[13] HR
Bukhari no. 585 dan Muslim no. 5682
[14] Al-Misbahul
Munir Fi Tahzib Tafsir Ibnu Kathir m/s 87
No comments :
Post a Comment